MOARTEA POETULUI ERCOLE STROZZI
Nu e brad mai brad decât bradul şi nici apă mai apă ca apa,
nu e moarte asemenea morţii dacă nu-i moartea ta –
numai moartea poetului Strozzi părea a tuturor fi,
părea mai moarte ca toate morţile trăite de toţi la un loc.
Ercole Strozzi nu de o moarte mort este el,
primită, permis de liberă trecere, odată cu naşterea,
ci de douăzeci şi două de morţi, lumânări ale trupului
prin care ies douăzeci şi două de cupe de trandafir cu
miresme-fecioare
când douăzeci-şi-două se umplu şi varsă pren cupe
cu fumegândele vinuri.
Şi sângele lui are arome pe care
zânele varsă-le peste arcurile de romaniţă
şi te întrebi dacă în trup nu i-au închis doar miresmele.
Douăzeci şi două pumnalele petrecute prin lişiţa trupului
ca o căruţă printr-o piaţă ceţoasă, la 5 dimineaţa.
Şi totuşi 22 e o cifră
şi nu ascuţişuri care-ţi vindecă viaţa!
Şi douăzeci şi două tăişuri s-au plâns la douăzeci şi două de mâini,
cu douăzeci şi două de umbre, douăzeci şi două de guri,
în mişcări simultane şi-n dansul
având coregrafia semnată de diavol.
Nu e nimic care să-mi aducă aminte de mine
vorbindu-i poetului Strozzi,
nu e nimic din mine şi nici n-a fost pe treapta palatului
când nescrisele-i versuri curgeau prin douăzeci şi două de guri –
şi nici pe câmp, nici în iepurii casei n-a fost nimic
să te facă să crezi că moartea există!
Nici în dimineaţă n-a fost nimic, nici în aer sau soare
când Ercole Strozzi a plecat în piaţă pentru a hrăni porumbeii
cu chiar inima lui.
Întâi a trecut pe la nişte amintiri,
a luat mirosul rapiţei de pe câmp să-l ducă îngerilor,
un laţ a făcut din privirile lui şi o capcană din auzul lui
în care au căzut vulpile, urşii, în care i-a căzut calul
pe care cu greu l-a învăţat scoaterea din prăpastia sunetului.
După el veneau, nescrise poemele
amuşinându-l ca ogarii pierzând vânătoarea,
după el se ţineau facerile plângând mai aspru ca nefacerea
şi-l urmau luceferii cu nevăzuta lor strălucire
din mijlocul zilei.
Pe mănuşa din pleoape de căprioară a poetului
trasă peste pielea dumisale din pleoape de rândunici
au coborât pajurele de pe steme, s-au aşezat vulturii steagului
şi zânele din descântece.
Atunci douăzeci şi două pumnale vorbeau cu tăişul,
cu douăzeci şi două de umbre şi douăzeci şi două de mâini urmărind
să-i desfacă pieptul şi să-i reteze
amintirile de amintiţi.
Poetul e pleoapa sub care, dacă se ascunde o lacrimă,
în ea e pământul cu toatele lui şi netoatele
cerului său.
Când douăzeci şi două de răni
umpleau douăzeci şi două de cupe de sânge
altundeva douăzeci şi două de cupe de vin
urcau la douăzeci şi două de guri
serbând rănile
ţinute în braţe de îngeri.
Porumbeii s-au înnegrit de douăzeci şi două de ori,
soarele era mai puţin luminos cu douăzeci şi două de luni
şi luna cu douăzeci şi două,
cu douăzeci şi două de semiluni.
Zâmbetele au fost prigorii ascunse-n pământ
dar cifrei 22
îi era o aşa de ruşine de ea
de nu mai ştia!
Când a urcat treptele lui 22 ale palatului
poetului îi cântau douăzeci şi două de cinteze
prin interiorul viselor lui părăsite
de visele lui.
Douăzeci şi două de mii de păsări albe,
cu alte douăzeci şi două de mii de păsări negre,
şi cu douăzeci şi două de alte mii de păsări negre
şi cu alte douăzeci şi două de mii de păsări
mor când e omorâtă
o singură picătură
din sângele unui poet!
Dimineaţa, o voie bună i s-a arătat,
o bună voie deschizându-i foile lumii
exact la pagina urcării la cer.
Poetul s-a şters cu nişte poeme la ochi
şi un vultur ieşitu-i-a din colţul lacrimii drepte
aruncându-se în inima lui.
Pe mări, douăzeci-şi-doul corăbiilor şi douăzeci-şi-doile pânzelor
spre vânt au căscat douăzeci şi două de guri;
nopţile s-au strâns toate într-o clipă din zi,
toate nopţile în trupul lui au intrat pe spărturi
ca apa de ploaie-n pământ.
Primul care l-a sărutat a fost destinul,
l-a îmbrăţişat întâiul oţelul lui 22,
ultimul care l-a îmbrăţişat a fost destinul,
cel din urmă sărutându-l a murit înaintea lui,
şi pământul l-a strigat cu numele lui de pământ
pe numele mic.
Şi pământul a strigat pământul din trupul poetului,
şi păsările au strigat păsările din inima poetului,
şi inima poetului a strigat-o pe ea
care era primăvara şi vara şi toamna
dragostei lui.
Pumnalele au trăit o clipă în trupul său, au văzut
cum e să fii pe dinăuntru poet,
cum e inima, starea vremii, dragostea,
s-au crezut şi ele poeţi, s-au ridicat din genunchi,
cum trăiesc pumnalele în genunchi, doar în carnea poeţilor se ridică,
s-au înălţat puţin, s-au crezut săbii,
dar în trupul firav al poetului
săbiile şi pumnalele zdrumicate de versuri şi dragoste
mor pe vecie.
A venit fâlfâire de pasăre
agăţată de gâtul amintirii lui,
a luat chipul şi blândeţea iubitei,
între două bătăi ale inimii, depărtată,
de douăzeci şi două de ori.
Poetul era fluture cu aripi de curcubeie,
prin rănile lui soarele şiroia, treceau primăverile
ca imaginea prin faţa unei caleşti;
prin rănile lui se vărsau poeme
gâlgâind pe caldarâmul din piaţă,
poeme pe care le ciuguleau porumbeii şi mierlele
şi cântau şi amarnic din ele.
Rănile poeţilor sunt rănile cântecelor
păsărilor care n-au mai cântat,
au cântat dar n-au mai fost ascultate,
au fost ascultate dar nu au mai, nu,
nu au mai avut pentru cine!
Dar în cupele din care 22 beau vinul succesului
s-au arătat morţile lor.
În cupele douăzeci şi două ale vinului
chefuia moartea cu părul pe spate lăsat,
moartea legănând fiecăruia capul
legat în piele de tigru pe ramuri de frasin
de spinările ei.
Iar după un veac, după două, şi trei,
nişte biete cuţite stăteau pierdute-n pământ şi plângeau
ca o ploiae de vară
risipită-n pământ.
autor Viorel Mirea
Comentarii închise la MOARTEA POETULUI ERCOLE STROZZI