Arhiva revistei literare Faleze de piatră

Pictura inspirată de literatură. autor Dorel Schor

Posted in numarul 37-38 ( noiembrie-decembrie2012) by Hopernicus on 06/11/2012

 

Primele cărţi, încă înainte de descoperirea tiparului, erau frumos şi bogat ilustrate. Se întelege că desenele trebuiau să întregească textul, dar uneori fantezia pictorului medieval reuşea adevărate performanţe. Sunt cunoscute frumoasele miniaturi irlandeze sau cele orientale de la Babur Nama care depăşesc cele scrise, realizând pentru posteritate, în afară de valoarea lor artistică, şi una documentară de exceptie. Ne vom referi însă numai la „literatura” laică. Capodopera
„O mie şi una de nopţi”, culegerea povestirilor Sheherezadei din veacul de aur al  civilizatiei arabe, a stimulat imaginaţia multor pictori din mai toate ţările. Iată aici, un desen vechi, unul din primele care au însoţit textul, având naivitatea stilului dar şi autenticitatea personajelor.

Folclorul este de asemenea stimulator. O lucrare de Constantin Piliuţă, cu un peisaj idilic respirând linişte pastorală şi pace (şi un simbolism izoteric) sugerează+ versul „pe un picior de plai, pe o gură de rai” cu care cântareţul popular a numit intuitiv locul atât de îndrăgit. Un pictor mai putin cunoscut la noi, Nicolai Samokis, gaseşte interpretarea potrivită „Troicii” lui Serghei Esenin, lăsând frâu liber nu numai cailor care spulberă zăpada în goana lor nebună, dar şi fanteziei poetului.  E poate spaţiul privilegiat în care claritatea rostirii plastice încearcă să egaleze frumuseţea versurilor.

În arta plastică israeliană s-au remarcat lucrările care ilustrează frumuseţile câte unui loc sau însotesc câte un cântec intrat în repertoarul personal al fiecăruia. De pilda versurile poetei Rachel , cooptate firesc în folclor, dedicate Kineretului (lacul Tiberiada) au inspirat numeroşi pictori, printre care Reuven Rubin, Nahum Gutman, Shmuel Charuvi, Ziona Tager, Mordechai Levanon… În opera lor, acest lac, parte din istorie şi religie, capătă o altă dimensiune, fiind în
mod paradoxal, uneori fascinant şi spectacular, alteori esenţă şi simplitate.



Pictura capătă un aspect social şi militant atunci când e inspirată de literatura sociala şi militantă. Vom da ca exemplu pânza lui Alexandru Ciucurencu ilustrind un fragment din cunoscuta poezie a lui Mihai Eminescu „Împărat şi proletar”. Comanda sociala sau numai comanda a vremii, pictura poarta insemnele unui mare pictor, care semneaza numai
cu iniţiale dar nu face compromisuri cu calitatea. Exemplele sunt foarte  numeroase, nu am încercat decât o trecere în revista a unei tematici care poate servi ca subiect unei lucrări vaste şi exhaustive.

Anunțuri
Tagged with:

Comentarii închise la Pictura inspirată de literatură. autor Dorel Schor

%d blogeri au apreciat asta: