Arhiva revistei literare Faleze de piatră

Expoziţia „GUERNICA”, autor Dorel Schor

Posted in numarul 37-38 ( noiembrie-decembrie2012) by Hopernicus on 06/11/2012

 

În aprilie 1937, la cererea franchiştilor, germanii au bombardat localitatea bască Guernica din nordul Spaniei. Era una din primele crime mari împotriva civilizaţiei, orăşelul a fost distrus în totalitate iar populaţia în bună parte ucisă. Picasso a pictat, în replică, tabloul Guernica, care a fost expus la Expoziţia internaţională de la Paris. Ecoul a fost uriaş, arta plastică a reuşit să trezească conştiinţe, să revolte, să mobilizeze. E posibil ca Guernica să fi fost uitată, sau să rămână un eveniment local, dacă  tabloul lui Picasso n-ar fi ţinut trează amintirea evenimentului, devenind simbol şi avertisment.

Asociaţia artiştilor plastici din Natania şi-a propus, pentru expoziţia sa anuală exact acest subiect: Guernica. Ca un memento permanent, ca un subiect stimulator, ca o încercare a artiştilor de a aborda teme grave, valabile permanent. Curatoarele expozitiei, Hedva Arazi si Ester Rokah, au permis participanţilor varietatea de stiluri şi conceptia personală, cerând doar îincadrarea în subiect. Avem, în consecinţă, nu mai putin de 27 de lucrări ilustrând  subiectul, nu replici la atât de bine cunoscuta lucrare a maestrului spaniol, cât punctul de vedere personal, la trecerea atâtor ani, şi felul în care
Guernica (localitatea sau tabloul) au impresionat artistul.

Clara Herşcovici ilustrează un om care striga. Tabloul, amintind prin forţa sa de strigătul lui Munch, adună întreaga tragedie a Guernicai, de parcă ar dori să menţină veşnic trează conştiinţa oamenilor. Ea avertizează asupra nenorocirilor aduse de război, fapt evident în lucrările semnate de Nili Carmel, Daniela Lahav, Ghila Ruso Zimet,Tamara Halperin, Iosi Shemesh, Ziva Caspi…   Unele exponate au funcţia unor postere în stare să răscolească tendinţa de uitare sau indiferenţa. Păsările de pradă ale lui Mihal Wizer sau chipul şi mâinile întinse în toate direcţiile ale lui Tami Nahshon, puntea suspendată peste hăuri a lui Aric Schneider sau trupul răstignit la orizontală surprins de Hedva Arazi nu pot lăsa indiferenţi privitorii. Alte lucrări sunt semnate de Ayal Dotan, Ahuva Erez, Ghila Stein, Iacov Shaki, Ravi Lahav, Dalia Lavi, Mira Stern, Asher Rokah, Sabtai
Kirsenboim, Orna Sliser, Shosh Aviani, Ester Rokah, Iosi Wecsler, Hen
Leopold, Tamar Gotthilf, Haia Ruzik.

Într-un fel, singulară prin tematica abordată, expoziţia anuală a artiştilor plastici din Natania, înscrie evenimentul ca o reuşită. Trăim astăzi într-o lume cu nimic mai buna decât pe timpul tragediei din Guernica. Evenimentele nu ne răsfaţă şi o firească îngrijorare justifică pe deplin subiectul. Artiştii din Natania nu fac decât să ne avertizeze şi să amintească tuturor ce se poate întâmpla atunci când
extremismul şi fanatismul hotărăsc destinul oamenilor.

Anunțuri
Tagged with:

Comentarii închise la Expoziţia „GUERNICA”, autor Dorel Schor

%d blogeri au apreciat asta: