Arhiva revistei literare Faleze de piatră

Înapoi La Bauhaus

Posted in Uncategorized by Hopernicus on 22/05/2011

La începutul lui aprilie a apărut după 80 de ani, magazinul de arhitectură, artă şi design Bauhaus. Magazinul trece în revistă activitatea institutului cu acelaşi nume, redusă azi la cercetare şi studiu, aruncând o privire la trecutul glorios pe care curentul l-a generat. Locaţia instituţiei este în Dessau – Germania, în aceiaşi clădire unde a funcţionat după mutarea ei în anii 20 de la Weimer, unde fusese fundată ( 1919-1925). În trecut funcţiona în clădire o şcoală de artă şi design, care a cunoscut revoluţii şi schimbări fundamentale intre cele două războaie mondiale.

Bauhaus-ul a adus lumii gândirea industrială, producţia mecanică precisă, dar şi o nouă estetică a modernului. În 1933 guvernul nazist închide instituţia. Azi, finanţată de guvernul german, instituţia număra 60 arhitecţi, urbanişti, sociologi, cercetători culturali, cu toţii devotaţi în a repune Bauhausul în poziţia centrală a designului industrial mondial. Profesorul Philip Oswalt, directorul actual al fundaţiei Bauhaus ne spune că în trecut revista- magazin era o parte indivizibilă a instituţiei. În 5 ani şi cu 40 de numere apărute între 1926-1931, revista Bauhaus anunţa cu un tiraj de 3000 de exemplare, evenimentele deosebite din lumea arhitecturii moderne. Walter Gropius, Hannes Meyer, Moholy Nagy, Ludwig Mies se numărau printre editori.

 


Predau acolo artă profesori celebrii ca de exemplu: Paul Klee, Kandinsky, Marcel Bruyar şi mulţi alţii. Noul magazin are un format deosebit. El prezintă instituţia celor circa 100000 de vizitatori care se perindă anual. Philip Oswalt, editorul şef de azi este conştient de magnitudinea sarcinii la care s-a înrolat. Dorinţa lui este să producă un magazin interesant, profund şi totodată accesibil, ca o punte între vechea şi noua tradiţie. El este conştient de translaţia designului spre multimedia digitală şi internet. Magazinul va apare bianual, în formate diferite, fiind astfel şi un câmp de experiment pentru text şi grafică. E important în sine acest experiment, ca o dovadă a noutăţii creative şi a adaptării la schimbările din tipografie şi design.

Primul număr este dedicat artistului Kurt Kranz (1910-1997) celebrat la Bauhaus cu o importantă retrospectivă. Krantz, a fost absolvent al Bauhausului şi grafician larg recunoscut pentru munca sa interdisciplinară. Articolul central din acest prim număr 1, plasează un citat scris de Kranz despre destinaţia artistului grafic modern:

” În viitor vom vedea computere grafice servind studenţii în căutare de soluţii la probleme. Mă întreb dacă ei vor găsi (în computere) şi spiritul inovativ, valorile palpabile, estetice, în totalul lor unitar”

Tot în acest număr găsim discuţii despre metoda pedagogică folosită de profesorul instituţiei Josef Albers, o dare de seamă acoperind progresul cercetărilor actuale, şi note despre vizionarul proiect numit „Oraşul Bauhaus”. Paradoxul care ne intrigă este funcţia Bauhausului în zilele noastre. După închiderea sa în 1933 Bauhaus nu a revenit a fii o şcoală de artă şi design interdisciplinar. Profesorii s-au răspândit în USA şi diverse ţări europene, clădirea din Dessau a rămas nefolosită pentru următorii 45 de ani. Guvernul socialist al Germaniei de est a evitat redeschiderea instituţiei, permiţând doar o activitate simbolică, restrânsă. Iar azi nimeni nu îşi asumă responsabilitatea de a renaşte miscarea Bauhaus în starea sa originală. Noua revistă-magazin îşi asumă sarcini diferite.

Oswalt nu renunţă la ideea de a redeschide o şcoală de design în vechiul local, dar se întreabă de unde va obţine finanţarea unui astfel de şcoli. Magazinul Bauhaus se vinde în Germania cu 8 Euro, Oswalt promite ca în viitorul apropiat revista va fi disponibilă şi la centrul Bauhaus din Tel Aviv.


autor Adrian Grauenfels

4-2011

 

Anunțuri

Comentarii închise la Înapoi La Bauhaus

%d blogeri au apreciat asta: